Digitální průkazy
Digitální průkazy - úvodní informace
Digitální průkazy jsou ukládány do mobilních zařízení čtenárů (smartphony) v podobě digitální karty (passu) v rámci aplikace peněženka (Google wallet a Apple Wallet). Jejich vytvoření zajišťuje knihovní systém Tritius po zprovoznění příslušného modulu. Stáhnutí do mobilu provádí čtenář pomocí URL odkazu, který je mu vytvoření zaslán na e-mail. Po otevření toho odkazu na mobilním telefonu se nabídne uložení digitální karty - průkazu do mobilu v rámci aplikace peněženka, kde jsou ukládány např. i platební karty.
Primární účel - identifikace v knihovně
Slouží k identifikaci čtenáře v knihovně místo klasického průkazu, protože obsahují čárový kód (CODE128) čísla čtenáře s možností načtení scannerem z obrazovky telefonu.
Digitální průkaz po otevření v Peněžence automaticky zvýší jas displeje telefonu na maximum, takže moderní optické scannery s jejich načítáním nemívají problém.
Nejem mladí lidé ale i střední generace dnes jednoznačně preferují, aby v mobilním telefonu měli všechny průkazy a nemuseli nosit peněženku.
Sekundární účel - komunikace se čtenářem
Zároveň je digitální průkaz (pass) komunikačním nástrojem se čtenářem, knihovna mu může posílat zdarma na mobil notifikace (oznámení) přímo z prostředí systému Tritius. Tato oznámení jsou zasílány zdarma. Putují po internetu a tak se namobilu čtenáře objeví až když je připojený na internet. Pro ty kteří nemají datové služby to je jen v čase kdy jsou přihlášeni na Wifi síti. Informaci o tom, že oznámení bylo doručeno systém nepředává.
Onboarding - získávání nových čtenárů
V neposlední řadě bude možné digitální průkaz vydat na dobu určitou např. na 30/60 dní a to návštěvníkům knihovny, kteří ještě nejsou registrováni a díky tomu je knihovna po dobu platnosti průkazu může oslovovat notifikacemi. Typicky lze využít pro akce knihovny kdy speciální druh čtenáře se jméne AKCE - ZŠ Sokolovská 4.B pak umožní žákům této třídy instalovat dočasný průkaz do svých mobilů a ten použít pro informování těchto žáků o akcích knihovny s cílem je registrovat při další jejich osobní návštěvě mezi čtenáře.
Vzhled průkazů
Digitální průkaz je možné vybavit grafickým prvkem : logo knihovny popřípadě fotografie knihovny. Barevné schéma je možné nastavit v souladu s přáním knihovny, v pravo na horním okraji je vždy uvedeno, že se jedná o průkaz do knihovny XY nezbytné pro identifikaci průkazu v přehledu uložených půkazů v mobilu. Dalším základním grafickým prvkem je čárový kód, který se generuje automaticky na základě prefixu knihovny a čísla čtenáře.
Co vše průkaz může obsahovat na titulní straně:
- Logo knihovny nebo fotografie knihovny s logem (volitelně)
- Nadpis karty: Průkaz čtenáře Knihovna XZ (povinné)
- Jméno čtenáře (volitelně)
- Číslo čtenáře (volitelně, je vždy součástí čárového kódu)
- Čárový kód (povinné)
- Platnost průkazu (registrace čtenáře) (volitelně)
- Datum poslední návštěvy knihovny (volitelně)
- Telefon a email knihovny (volitelně)
Údaje na druhé (zadní) straně průkazu :
- Otvírací doba jednotlivých oddělení (doporučované)
- Adresy jednotlivých oddělení a jejich emaily a telefony (volitelné)
- Informace o akcích knihovny (volitelné)
Další informace a odkazy budou na zadní straně průkazu volitelné podle možností pravděpodobně od další verze. Počítáme také s tím, že zadní strana průkazu bude obsahovat odkaz, který povede přímo do konta čtenáře bez nutnosti se přihlašovat. Tam čtenář uvidí přehled výpůjček s možností prodloužení, ale také případné dluhy.
Fungování průkazů
Čtenář by měl mít možnost v klidu průkaz získat, nejjednodušší je pokud má zadanou mailovou adresu poslat čtenářům mail s QR kódem, který pak vyfocením mobilním telefonem zapne instalaci digitálního průkazu v mobilním telefonu. Následně je v mailu potřeba vysvětlit, že platí dál
i původní průkazka. Je zde nebezpečí, že na ni bude chodit do knihovny jiný člen rodiny...
Poslání průkazu na mail u nově registrovaných čtenářů může být poslán snadno ihned po vložení čtenáře díky tlačítku pro odeslání.
Zároveň se QR kód pro inicializaci digitálního průkazu v budoucnu zobrazí v kontě čtenáře na katalogu systému Tritius. Pro případ potřeby instalovat digitální průkaz na jiném zařízení : mobilu nebo tabletu.
Náklady na provoz
Kromě ceny modulu digitálních průkazů a následného pravidelného update je potřeba platit náklady na provoz systému digitální průkazů passmachine. Tyto náklady se platí jedenkrát ročně v případě trvalé licence systému Tritius například spolu s ročním update systému Tritius. Pro webové služby (SaaS) je tato částka rozpočítána do čtvrtletní částky za webovou službu a podepisuje se pouze nová specifikace stávající smlouvy. Počet vydaných digitálních průkazů je neomezený a jejich počet nemá na cenu vliv.